شاركوا في مهمّتنا،
بل قودوها

ادعم/ ي الصحافة الحرّة!
لبنان، بدبخت‌ترین کشور جهان عرب؛ گزارش سازمان ملل به‌مناسبت روز جهانی خوشبختی

لبنان، بدبخت‌ترین کشور جهان عرب؛ گزارش سازمان ملل به‌مناسبت روز جهانی خوشبختی

انضمّ/ ي إلى مجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات”.

هدفنا الاستماع إلى الكل، لكن هذه الميزة محجوزة لمجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات"! تفاعل/ي مع مجتمع يشبهك في اهتماماتك وتطلعاتك وفيه أشخاص يشاركونك قيمك.

إلى النقاش!

فارسی

الاثنين 28 مارس 202210:17 ص

سازمان ملل در گزارشی که چند روز پیش از روز جهانی خوشبختی در ۲۰ مارس ۲۰۲۲ منتشر کرد، به تحلیل تاثیرات پاندمی کووید۱۹ بر کیفیت زندگی مردم دنیا بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ پرداخت.

پیامدهای همه‌گیر شدنِ کرونا، همراه با شماری از بحران‌ها و عوامل نامطلوب دیگر، تاثیر بزرگی بر خوشبختی شهروندان جهان عرب گذاشته است؛ به‌ویژه لبنان که با بدترین بحران اقتصادی تاریخ مدرنش دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در این گزارش، عروس مدیترانه‌ایِ خاورمیانه در انتهای فهرست رتبه‌بندی کشورهای جهان عرب قرار گرفته و وضعیتش در فهرست جهانی نیز فقط از افغانستان بهتر است.

شایان توجه است که چهار کشور عربی در بین ۵۰ کشور خوشبخت جهان قرار دارند: بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کویت.

خوشبختی در کشورهای جهان

بحرین در بین کشورهای جهان عرب خوشبخت‌ترین کشور است و در فهرست رتبه‌بندی جهانی رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است. بعد از این کشور، امارات متحده عربی و عربستان سعودی خوشبخت‌ترین کشورهای جهان عرب هستند که به‌ترتیب در رتبه ۲۴ و ۲۵ فهرست جهانی قرار دارند.

پیامدهای همه‌گیر شدنِ کرونا، همراه با شماری از بحران‌ها و عوامل نامطلوب دیگر، تاثیر بزرگی بر خوشبختی شهروندان جهان عرب گذاشته است 

لیبی و عراق با وجود وضعیت متزلزل سیاسی و مشکلات امنیتی و اقتصادی، نسبت به قبل پیشرفت کرده‌اند و به ترتیب در رتبه‌های ۸۶ و ۱۰۷ فهرست خوشبخت‌ترین کشورهای جهان جا خوش کرده‌اند. این در حالی است که تونس و مصر کمی پسرفت داشته‌اند و جایی بهتر از رتبه‌های ۱۲۰ و ۱۲۹ در این فهرست ندارند.

یمن، موریتانی، اردن و لبنان آخرین کشورهای عربی در فهرست خوشبخت‌ترین کشورهای جهان هستند و به‌ترتیب در رتبه‌های ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۴ و ۱۴۵ این فهرست جاگیر شده‌اند.

روز جهانی خوشبختی

سازمان ملل از سال ۲۰۱۳ روز جهانی خوشبختی را برای جلب توجه‌ها به ارتباط خوشبختی و رفاه در زندگی مردم گوشه‌گوشه جهان گرامی می‌دارد.

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه A/RES/66/281 به‌تاریخ ۱۲ جولای ۲۰۱۲ تصمیم گرفت روز ۲۰ مارس را روز جهانی خوشبختی اعلام کند

این سازمان در آخرین به‌روزرسانی فهرست هفده‌تایی اهداف توسعه پایا (SDGs) که هدفش پایان دادن به فقر، کاهش نابرابری و مراقبت از سیاره زمین است، چارچوب‌هایی برای تلاش در جهت دستیابی ملت‌ها به کامیابی، رفاه و خوشبختی ارائه کرد.

در همین راستا بود که مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه A/RES/66/281 به‌تاریخ ۱۲ جولای ۲۰۱۲ تصمیم گرفت روز ۲۰ مارس را روز جهانی خوشبختی اعلام کند.

البته کشور بوتان در زمینه‌ی به‌رسمیت شناختنِ خوشبختی به‌عنوان یک شاخص قابل اندازه‌گیری سال‌ها از دیگر کشورهای جهان و سازمان ملل جلوتر بوده است.

بوتانی‌ها از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی تصمیم گرفتند خوشبختی ملی را مهم‌تر از ثروت ملی قلمداد کنند؛ از همین رو شاخص «خوشبختی ناخالص ملی» را در مقابل «تولید ناخالص ملی» اختراع کردند. 


رصيف22 منظمة غير ربحية. الأموال التي نجمعها من ناس رصيف، والتمويل المؤسسي، يذهبان مباشرةً إلى دعم عملنا الصحافي. نحن لا نحصل على تمويل من الشركات الكبرى، أو تمويل سياسي، ولا ننشر محتوى مدفوعاً.

لدعم صحافتنا المعنية بالشأن العام أولاً، ولتبقى صفحاتنا متاحةً لكل القرّاء، انقر هنا.

WhatsApp Channel WhatsApp Channel
Website by WhiteBeard