بسیاری از فیلمسازان زن عرب، چه کارگردان و چه تهیهکننده، به شهرت داخلی و بینالمللی رسیدهاند. برای نمونه میتوان به دُرّه بوشوشه تونسی و ماریان خوری مصری اشاره کرد که امروز از مهمترین تهیهکنندگان سینمای مستقل بهشمار میروند و هر دو به شکلگیری مسیر حرفهای فیلمسازان بزرگ عرب کمک کردهاند.
جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره ونیز به رندا شهّال صباغ فیلمساز لبنانی برای فیلم «بادبادک»، نامزدی فیلمهای «کفرناحوم» ساخته نادین لبکی فیلمساز لبنانی و «مردی که پوستش را فروخت» ساخته کوثر بن هنیه در جایزه اسکار، از دیگر نمونههای موفقیت زنان عرب در سینمای جهان هستند.
مؤسسه «بیروت دیسی» تصمیم گرفته به مناسبت هشت مارس، روز جهانی زن، فیلمهای کارگردانان زن عربی را برجسته کند که کنج آرامش خود را رها کردهاند و وارد دنیایی شدهاند که مردان بر آن تسلط دارند
به یاد داشته باشیم که آن ماری جاسر فلسطینی، جوانا حاجی توما و الیان راهب لبنانی، و هیفا منصور عربستانی نیز از استعدادهایی هستند که از سینمای جهان عرب به شهرت بینالمللی رسیدهاند.
نمایش رایگان هفت فیلم به مناسبت هشت مارس
اما نامهایی که از آنها یاد کردیم تنها چند فیلمساز از میان صدها زنی هستند که سینمای جهان عرب را احیا کردهاند و برای نسل جدید فیلمسازان عرب الهامبخش شدهاند.
مؤسسه «بیروت دیسی» تصمیم گرفته به مناسبت هشت مارس، روز جهانی زن، فیلمهای کارگردانان زن عربی را برجسته کند که کنج آرامش خود را رها کرده و وارد دنیایی شدهاند که مردان بر آن تسلط دارند.
از همین رو، در طول ماه مارس هفت فیلم برجسته عربی به کارگردانی زنان در پلتفرم پخش فیلم آنلاین «أفلامنا» (فیلمهای ما)، که توسط «بیروت دیسی» برای حمایت از فیلمهای مستقل عربی ایجاد شده است، به صورت رایگان نمایش داده میشود؛ فیلمهایی که به ما بینشی نسبت به مکانهای ناآشنا میدهند و کارگردانهایشان از کاوش در احساسات و پرداختن به موضوعات حساس سیاسی، اجتماعی و مذهبی از طریق ژانرهای مختلف سینمایی، از مستند گرفته تا داستانی و از کمدی گرفته تا درام، دریغ نمیکنند.
برای تماشای رایگان این فیلمها کافی است اینجا در سایت «أفلامنا» حساب کاربری ایجاد کنید و در زمانی که برای پخش هر فیلم اعلام میشود به لینک اختصاصی آن فیلم مراجعه کنید.
فيلم «طيّب، خلص، يلّا» ساخته رانيا عطیه و دنیل گارسیا
فیلم سینمایی «طيّب، خلص، يلّا» (خیلی خب، باشه، خدانگهدار) کمدی سیاهی است که به موضوع زنستیزی و نژادپرستی می پردازد. این فیلم داستان غیرمتعارف بلوغ مردی خجالتی و شاهنر را روایت میکند که قادر به زندگی بدون زنان نیست، اگرچه به حضور آنها عادت نکرده است.
این فیلم داستان مردی چهلساله را روایت میکند که یک قنادی دارد، با مادرش زندگی میکند و تمام روزش به دعوا با او میگذرد. زن پس از یکی از دعواهایشان از پسرش به تنگ میآید، بیخبر او را رها میکند و به بیروت میرود. مرد بدون مادرش گیج شده است. رفتنِ او را از اطرافیانش پنهان میکند و در تنهایی و کسالت غرق میشود.
این فیلم یک درنگ انتقادی بر مفهوم معاصر مردانگی در لبنان است؛ نوعی مردانگی که ضعف خود را برای انطباق با استانداردهای یک جامعه مردسالار پنهان میکند.
«طيّب، خلص، يلّا» | لبنان، ۲۰۱۰ | داستانی | ۹۹ دقیقه | لینک تماشای رایگان | از ۱۲ تا ۱۸ اسفند (۳ تا ۹ مارس)
فيلم «طرابلس علهدا»، رانيا عطیه و دنیل گارسیا
فیلم «طرابلس علهدا» (طرابلس، بیسروصدا) یک فیلم کوتاه درباره یک راننده تاکسی است که تلاش میکند در خیابانهای طرابلس امرار معاش کند.
یک روز راننده در ماشینش کودکی را پیدا میکند که حرف نمیزند. راننده که نمیداند با این کودک چه کند، تصمیم میگیرد او را نزد مادرش بگذارد.
این فیلم کوتاه طنز، که ترکیبی از یک راننده تاکسی بداخلاق و یک پیرزن و یک کودک شیطان است، ما را به قدم زدن در طرابلس، دومین شهر بزرگ لبنان، میبرد.
«طرابلس علهدا» | لبنان، ۲۰۰۹ | داستانی | ۱۰ دقیقه | لینک تماشای رایگان | از ۱۲ تا ۱۸ اسفند (۳ تا ۹ مارس)
فيلم «قمر ۱۴»، ساندرا ماضی
ساندرا ماضی، فیلمساز جسور فلسطینی-اردنی، در فیلم مستند «قمر ۱۴» (ماه شب چهارده) بوکسور جوانی به نام فرج محمود را به تصویر میکشد که در اردوگاه پناهندگان فلسطینی «البقعة» در اردن زندگی میکند.
این مرد جوان آرزو دارد با قهرمانی در المپیک نام خود را جاودانه کند. فرج به پیروزیهایش ادامه میدهد، اما رویای او پس از خودداری از بازی در برابر یک بوکسور اسرائیلی کاملاً نابود میشود. انجمن بوکس اردن به جای حمایت از فرج تصمیم میگیرد او را مادامالعمر از بوکس محروم کند.
فرج دنبال شغل دیگری نمیرود، در برابر ظلمی که به او شده میایستد، ناامیدی مطلق خود را بیان میکند و دست به افشای شرایط وخیم زندگی خود در اردوگاه میزند. او در پایان، با اعتراف به خستگیاش از زندگی، عمیقترین احساساتش را با کارگردان در میان میگذارد.
«قمر ۱۴» | اردن و فلسطین، ۲۰۰۶ | مستند | ۴۶ دقیقه | لینک تماشای رایگان | از ۱۹ تا ۲۵ اسفند (۱۰ تا ۱۶ مارس)
فيلم «بطّيخ الشّيخ»، كوثر بن هنيه
کوثر بن هنیه در فیلم کوتاه و کمدی «بطّيخ الشّيخ» (هندوانهی شیخ) به مضمون خیانت بین مردان میپردازد. فیلم داستان شیخی را روایت میکند که در دام یک فریب میافتد؛ فریبی که هندوانه در آن نقش مهمی دارد.
فیلمهایی که به ما بینشی نسبت به مکانهای ناآشنا میدهند و کارگردانهایشان از کاوش در احساسات و پرداختن به موضوعات حساس سیاسی، اجتماعی و مذهبی از طریق ژانرهای مختلف سینمایی، از مستند گرفته تا داستانی و از کمدی گرفته تا درام، دریغ نمیکنند
شیخ که میداند اگر به افتادن در این دام اعتراف کند ناگزیر به مواجهه با پیامدهای آن میشود، پنهان کردنِ حقیقت را برمیگزیند و در دایرهی بستهای از نفاق و دورویی گیر میافتد. دستیار سوریهای او هم که قبلا یک نیروی جهادی بوده به مقام شیخ چشم طمع دارد و به دنبال استفاده از این موقعیت است.
بن هنیه با لحن دلنشین کمدی مردانی را نشان میدهد که در حال خیانت به یکدیگر هستند و بهشکلی فریبکارانه و بدخواهانه از دین در سیاست استفاده میکنند تا قدرت را در دست بگیرند و ایدئولوژی خود را تحمیل کنند.
«بطّيخ الشّيخ» | تونس، ۲۰۱۸ | داستانی | ۲۳ دقیقه | لینک تماشای رایگان | از ۱۹ تا ۲۵ اسفند (۱۰ تا ۱۶ مارس)
فيلم «أرق»، دیالا قشمر
مستند بلند «أرق» (بیخوابی) که برخی از مردان جوان محله «اللّجا» (پناهگاه) در بیروت را به تصویر میکشد، به بررسی عواقب جنگ داخلی لبنان می پردازد. این مردان جوان گروهی خشن از معتادان به مواد مخدر هستند که همواره از قانون سرپیچی میکنند.
دیالا کاشمر با نفوذش به این دنیای بسته ثابت میکند که در آغوش کشیدن افراد بهحاشیهراندهشده ممکن است تنها راه اجتناب از جنگهای جدید باشد.
«أرق» | لبنان، ۲۰۱۳ | مستند | ۹۸ دقیقه | لینک تماشای رایگان | از ۲۶ اسفند تا ۲ فروردین (۱۷ تا ۲۳ مارس)
فيلم «السّعداء»، صوفيا جاما
فیلم «السّعداء» (خوشبختها) ملتی را نشان میدهد که در میان زخمهای گذشته، چالشهای حال و نامشخص بودن آینده غرق در تفرقه هستند.
این فیلم یکی از بزنگاههای تاریخ الجزایر را نشان میدهد؛ لحظهای از گسترش اتحاد بین الجزایریها در سال ۲۰۱۹ برای مطالبهی حق زندگی در کشوری که پذیرای آنها باشد و مجبورشان به مهاجرت نکند.
«السّعداء» | الجزایر، ۲۰۱۷ | داستانی | ۱۰۲ دقیقه | لینک تماشای رایگان | از ۳ تا ۹ فروردین (۲۴ تا ۳۰ مارس)
فيلم «إخوان»، مریم جوبور
فیلم کوتاه تونسی «إخوان» (برادران) که نامزد دریافت جایزه اسکار شد، علاوه بر بازی تکاندهندهی بازیگرانش، فیلمبرداری درخشان و تصاویر خیرهکنندهای از طبیعت دارد.
این فیلم با نگاهی دقیق به تنوع در جهان عرب و کشورهای اسلامی، بهطور مداوم در گفتوگو و حرکت بین پویایی عشق مادرانه از یک سو و رویکرد بیشتر منضبط پدر از سوی دیگر است.
«إخوان» | تونس، ۲۰۱۸ | داستانی | ۲۵ دقیقه | لینک تماشای رایگان | از ۳ تا ۹ فروردین (۲۴ تا ۳۰ مارس)
رصيف22 منظمة غير ربحية. الأموال التي نجمعها من ناس رصيف، والتمويل المؤسسي، يذهبان مباشرةً إلى دعم عملنا الصحافي. نحن لا نحصل على تمويل من الشركات الكبرى، أو تمويل سياسي، ولا ننشر محتوى مدفوعاً.
لدعم صحافتنا المعنية بالشأن العام أولاً، ولتبقى صفحاتنا متاحةً لكل القرّاء، انقر هنا.
انضم/ي إلى المناقشة
مستخدم مجهول -
منذ يومكل التوفيق ومقال رائع
Ahmad Tanany -
منذ 5 أيامتلخيص هايل ودسم لجانب مهم جداً من مسيرة الفكر البشري
مستخدم مجهول -
منذ أسبوعلا يوجد اله او شئ بعد الموت
Mohammed Liswi -
منذ أسبوعأبدعت
نايف السيف الصقيل -
منذ أسبوعلا اقر ولا انكر الواقع والواقعة فكل الخيوط رمادية ومعقولة فيما يخص هذه القضية... بعيدا عن الحادثة...
جيسيكا ملو فالنتاين -
منذ اسبوعينمقال بديع ومثير للاهتمام، جعلني أفكر في أبعاد تغير صوتنا كعرب في خضم هذه المحن. أين صوت النفس من...