شاركوا في مهمّتنا،
بل قودوها

ادعم/ ي الصحافة الحرّة!
۱۰ دستور متفاوت برای تهیه‌ی تبوله

۱۰ دستور متفاوت برای تهیه‌ی تبوله

انضمّ/ ي إلى مجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات”.

هدفنا الاستماع إلى الكل، لكن هذه الميزة محجوزة لمجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات"! تفاعل/ي مع مجتمع يشبهك في اهتماماتك وتطلعاتك وفيه أشخاص يشاركونك قيمك.

إلى النقاش!

فارسی

الجمعة 28 يناير 202207:13 م

تبوله یکی از پرطرفدارترین غذاها در منوی رستوران‌‌های لوکس و همچنین سفره‌های غذا در خاورمیانه، اروپا، آمریکا واسترالیاست. بین مردم کشورهای عربی از جمله لبنان و سوریه هم بر سر اینکه بهترین سالاد تبوله متعلق به کجاست همواره رقابت و بحث وجود دارد. ما اینجا ۱۰ دستور پخت متفاوت تبوله را از بهترین آشپزخانه‌های جهان جمع‌آوری کرده‌ایم.

مواد اصلی سالاد تبوله: جعفری خردشده، نعناع خردشده (اختیاری)، گوجه‌فرنگی خردشده، پیاز ریزشده، بلغور ریز، کمی آبلیمو، روغن زیتون، نمک و ادویه به میزان دلخواه.

۱- سوپ تبوله

مواد سالاد تبوله + خیار خردشده + آب مرغ + ۲ حبه سیر

طرز تهیه: سیر و پیاز را در روغن زیتون به مدت دو دقیقه تفت دهید و قبل از اینکه قهوه‌ای شوند آب مرغ، نعناع، جعفری و آبلیمو را اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۵ دقیقه بپزد. سپس نمک و فلفل بپاشید و گوجه‌فرنگی و خیار خرد‌شده را اضافه کنید و گهگاهی به مدت ۲ تا ۳ دقیقه مخلوط را آرام هم بزنید. حالا یک قاشق غذاخوری بلغور پخته‌شده را کف ظرفی بریزید و سوپ را روی آن بریزید، سپس برگ جعفری تازه و کمی روغن زیتون بکر را روی سوپ تبوله بریزید.

۲- تبوله با فلفل و مرغ

مواد تبوله + تکه‌های سینه مرغ کبابی + فلفل قرمز خردشده + خیار دایره‌ای خردشده

طرز تهیه: بلغور را در آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه روی اجاق بجوشانید و پس از سرد شدن به بقیه مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این تبوله را می‌توانید به‌عنوان یک سالاد سرد سبک یا حتی یک غذای کامل که کمی ولرم است نوش جان کنید.

۳- تبوله با سبزیجات کبابی

مواد تبوله + برش‌های باریک کدو سبز و بادمجان + برش‌های باریک فلفل دلمه‌ای + کلاهک قارچ + هویج رنده‌شده + خیار خردشده + گردوی خردشده؛ پیازها را خلالی کنید و به جای گوجه‌فرنگی از گوجه‌گیلاسی استفاده کنید.

طرز تهیه: ابتدا برش‌های کدو سبز، بادمجان، پیاز، قارچ و گوجه‌فرنگی را که با روغن زیتون پوشانده شده و نمک‌‌دار شده‌اند، روی گریل یا در فر کباب کنید. دقت کنید که هر کدام از این سبزیجات زمان متفاوتی برای کباب شدن لازم دارند. در همین حین گردوها را به مدت ۳ دقیقه تفت دهید. سپس سبزیجات کبابی را به صورت تکه‌های نگینی و گوجه‌گیلاسی را از وسط برش دهید. حالا نوبت مخلوط‌کردن سبزیجات کبابی با نعناع، جعفری بلغور پخته و بقیه مواد از جمله گردو است. این تبوله را می‌توانید  لای نان پیتا یا همان‌طور که هست میل کنید.

۴- تبوله با ادامامه و پنیر فتا

مواد تبوله + سس پستو + پنیر فتا + دانه‌های ادامامه (سویای کال یا لوبیای سبز سویا) + نان پیتا؛ ترجیحاً گوجه‌گیلاسی را به جای گوجه‌فرنگی و پیازچه را به جای پیاز استفاده کنید.

طرز تهیه: ابتدا سس پستو را با آبلیمو مخلوط کنید. سپس این سس را به بلغور خیس‌خورده در آب جوش، گوجه‌‌گیلاسی، تکه‌های پنیر فتا، نخود، حلقه‌های پیازچه، جعفری، برگ نعناع خردشده و دانه‌های ادامامه اضافه کنید. مخلوط را در نصف نان پیتا لقمه کنید و نوش جان بفرمایید.

۵- تبوله‌ی فلافل

مواد تبوله + دانه‌های آماده‌ی فلافل + لیموترش + خیار + ماست؛ بلغور را با کوسکوس جایگزین و گوجه‌فرنگی را از مواد لازم حذف کنید.

طرز تهیه: یک مشت کوسکوس را در آب جوش بخیسانید تا دانه‌ها نرم شوند و آب آن را کاملا جذب کنند. سپس کوسکوس را با پوست لیمو، آبلیمو، روغن زیتون، پیاز، حبه خیار، جعفری و نعناع مخلوط کنید. مخلوط را در ظرفی بریزید و فلافل‌های داغ را روی آن بگذارید. تبوله‌ی فلافل را با ماست مخلوط‌شده با کمی لیموترش و جعفری خردشده سرو کنید.

۶- تبوله با سیب و گردو و انار

مواد تبوله (بدون گوجه و بلغور) + دانه‌های انار تازه + سیب نگینی خردشده + پاپریکا + عسل + گردو.

طرز تهیه: جعفری خردشده، انار، سیب و پیاز قرمز را در یک کاسه متوسط ​​مخلوط کنید و روی آن عسل، آبلیمو، روغن زیتون، پاپریکا و نمک بریزید. گردوها را به مدت ۳ دقیقه تفت بدهید، سپس با کناره چاقو خرد کنید و روی تبوله‌ی سیب و انار بپاشید.

۷- تبوله‌ی عدس و پنیر حلومی

مواد تبوله بدون پیاز + پنیر حلومی + عدس پخته شده به جای بلغور + زیتون سیاه + کمی زیره و دارچین

طرز تهیه: پنیر حلومی را به صورت ورقه‌های ضخیم برش دهید و آن را گریل یا سرخ کنید تا دو طرف آن قهوه‌ای شود. عدس‌های پخته‌شده را کف ظرف بریزید و با مخلوط تبوله (گوجه فرنگی، برگ جعفری، نعناع، روغن زیتون، ادویه و نمک) بپوشانید. سپس برش های حلومی داغ را روی آن قرار دهید. چند عدد زیتون سیاه و کمی پوست لیمو را روی آن بگذارید. این سالاد را می‌توانید با چند تکه لیمو در کنارش سرو کنید.

۸- تبوله کینوا با میگو و لیمو

مواد تبوله + میگوی پوست‌کنده + کینوا به جای بلغور + خیار خردشده + سیر له‌شده؛ گوجه‌گیلاسی را با گوجه‌فرنگی جایگزین کنید.

طرز تهیه: میگوها را با آبلیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل مخلوط کنید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. دانه‌های کینوا را در آب جوش بپزید و وقتی کاملا آب را جذب کرد اجازه دهید خنک شود. حالا وقت آن است که میگوها را کبابی یا سرخ کنید. سپس آن‌ها را با بقیه مواد از جمله سیر له‌شده، لیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل به کینوا اضافه کنید تا مزه‌دار شوند. می‌توانید با یک قاشق فلفل تند طعم این مخلوط را متفاوت کنید.

۹- تبوله‌ی سیب‌زمینی شیرین و کرنبری

مواد تبوله (با حذف گوجه‌فرنگی، جعفری، نعناع و لیموترش) + سیب زمینی گریل شده + کرنبری خشک + سرکه‌ی سیب + کمی دارچین و زیره.

طرز تهیه: تنها کار متفاوتی که باید بکنید گریل کردن  سیب‌زمینی شیرین است. این کار را می‌توانید با شعله مستقیم یا در فر انجام دهید.

۱۰- تبوله‌ی گل‌کلم

مواد تبوله (بدون بلغور) + گل‌کلم + خیار + زیتون یونانی + کرفس خردشده + سرکه‌ی سیب +زردچوبه‌ی تازه 

طرز تهیه: باید گل‌کلم را آن‌قدر در خردکن برقی خرد کنید که اندازه دانه‌های برنج شود. سپس جعفری، نعناع، ​​پیازچه و سیر را که همگی خیلی ریز خرد شده‌اند به گل‌کلم در دستگاه خردکن اضافه کنید. حالا این ترکیب را با بقیه مواد در یک کاسه سالاد مخلوط کنید.


رصيف22 منظمة غير ربحية. الأموال التي نجمعها من ناس رصيف، والتمويل المؤسسي، يذهبان مباشرةً إلى دعم عملنا الصحافي. نحن لا نحصل على تمويل من الشركات الكبرى، أو تمويل سياسي، ولا ننشر محتوى مدفوعاً.

لدعم صحافتنا المعنية بالشأن العام أولاً، ولتبقى صفحاتنا متاحةً لكل القرّاء، انقر هنا.

WhatsApp Channel WhatsApp Channel
Website by WhiteBeard