شاركوا في مهمّتنا،
بل قودوها

ضمّ/ ي صوتك إلينا!
10 فیلم جهانی که در مراکش ساخته شدند

10 فیلم جهانی که در مراکش ساخته شدند

انضمّ/ ي إلى مجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات”.

هدفنا الاستماع إلى الكل، لكن هذه الميزة محجوزة لمجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات"! تفاعل/ي مع مجتمع يشبهك في اهتماماتك وتطلعاتك وفيه أشخاص يشاركونك قيمك.

إلى النقاش!

فارسی

الأحد 15 أغسطس 202112:33 ص

از دهه‌ی 1960 تا کنون، کشور مراکش فیلمسازان بسیاری را از سراسر جهان جذب کرده تا فیلم‌های خود را در این کشور بسازند. مشهورترین کارگردانان و بازیگران هالیوود به مراکش سفر کردند و فیلم هایی در آنجا تصویربرداری کردند که در حافظه‌ی سینما حک شده‌اند. در این مطلب 10 فیلم جهانی را که در مراکش فیلمبرداری شده‌اند به شما معرفی می‌کنیم.

Lawrence of Arabia

همه با داستان «لورنس»، افسر بریتانیایی که در طول جنگ جهانی اول به شریف حسین بن علی در برابر امپراتوری عثمانی کمک کرد، آشنا هستیم. این فیلم توسط دیوید لین، فیلمساز بریتانیایی در سال 1962 کارگردانی شد و پیتر اوتول در نقش «لورنس» و عمر شریف در نقش «شریف علی» در آن ایفای نقش کردند.


اگرچه بسیاری از بخش‌های فیلم در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی «طبیق» در شمال غربی عربستان سعودی و در مرز با اردن فیلمبرداری شدند، اما فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم در کاخ «آیت بن حدو» در نزدیکی منطقه‌ی «ورزازات» مراکش و نیز اسپانیا انجام شده است. این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار در بخش فیلمبرداری هم شد.

The Jewel Of The Nile

این فیلم در سال 1985 تولید شد و ماجراجویی گروهی از جوانان در صحرای آفریقا را در جستجوی جواهر گم‌شده روایت می‌کند. اگرچه این فیلم تصویر کلیشه‌ای از عرب‌ها در فیلم‌های هالیوودی نشان می‌دهد و جذابیت خود را به دلیل وقفه‌هایی در قسمت اولش از دست داد، اما بازی مایکل داگلاس وکارگردانی لوئیس تیگ، این فیلم را به یکی از شاهکارهای سینمای کلاسیک بدل کرد. در دهه‌ی هشتاد میلادی فروش این فیلم از 86 میلیون دلار فراتر رفت.


صحرای مراکش، جایی که قسمت‌هایی از فیلم در آن فیلمبرداری شده بود، آخرین محل حضور تهیه‌کننده‌ی فیلم، ریچارد داوکینگ بود. هواپیمای او در زمان بازدید هوایی از مناطق فیلم‌برداری بر فراز صحرای مراکش سقوط کرد.

The Mummy

فیلم یک ماجراجویی تاریخی آمریکایی است که توسط استفن سامرز نوشته و کارگردانی شده و براندن فریزر، راشل وایز، آرنولد وسلو، جان هانا و کوین اوکونور در آن بازی می‌کنند.


این فیلم بازسازی فیلمی است در سال 1932 با همین نام و با نقش‌آفرینی بوریس کارلوف. فیلم The Mummy در سال 1998 در مراکش فیلمبرداری شد و 416 میلیون دلار فروش داشت. این موفقیت باعث شد تولیدکنندگان فیلم قسمت دوم آن را با عنوان The Mummy Returns تولید کنند که در سال 2001 پخش شد.

Gladiator

این فیلم پنج جایزه‌ی اسکار از جمله جایزه‌ی بهترین فیلم را از آن خود کرد. همچنین برنده‌ی جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین فیلم درام و بهترین موسیقی شد.


صحنه‌های فیلم که داستان مبارزه برای تاج‌وتخت امپراتوری روم را روایت می کند، در جنگل‌های بورن در انگلیس و در جزیره‌ی مالت و صحنه‌های مربوط به برده‌داری آن در منطقه‌ی اورزازات در جنوب کوه‌های اطلس مراکش فیلمبرداری شده است.

صحنه‌های مربوط به برده‌داری در فیلم گلادیاتور در منطقه‌ی اورزازات در جنوب کوه‌های اطلس مراکش فیلمبرداری شد

Spy Game

یکی از فیلم‌های جاسوسی و مهیج است که وقایع آن حول محور نجات مامور سیا از اجرای حکم اعدام در چین است.


برد پیت و رابرت ردفورد در این فیلم ایفای نقش داشته‌اند. فیلمبرداری این فیلم در حیفا آغاز شد اما پس از آغاز حوادث فلسطین در سال 2000 کادر فیلم مجبور شد به مراکش برود. کازابلانکا محل به‌تصویرکشیدن بیروت دهه‌ی هشتاد در فیلم بود. فیلم Spy Game در ایالات متحده 62 میلیون دلار و در سراسر جهان 143 میلیون دلار فروش داشته است.

Alexander

در سال 2004 این فیلم تاریخی که زندگی اسکندر مقدونی را به تصویر می‌کشد توسط الیور استون ساخته شد و کالین فارل و آنجلینا جولی در آن بازی کردند. با وجود محبوبیت فیلم در اروپا و جهان، این فیلم به محبوبیتی که در ایالات متحده انتظار داشت دست نیافت. درآمد حاصل از فروش فیلم 155 میلیون دلار و تنها کمی بیشتر از هزینه‌ی تولیدش بود.


تصاویر شهر اسکندریه در فیلم در مالت فیلمبرداری شدند اما اغلب صحنه‌های فیلم در مراکش و از صحرای مراکش تا اورزازات و صُوَیره، در ساحل اقیانوس اطلس، ضبط شدند.

تصاویر شهر اسکندریه در فیلم الکساندر در مالت فیلمبرداری شدند اما اغلب صحنه‌های فیلم در مراکش و از صحرای مراکش تا اورزازات و صُوَیره، در ساحل اقیانوس اطلس، ضبط شدند

Kingdom Of Heaven

این فیلم درباره‌ی جنگ‌های صلیبی در قرن دوازدهم و سفر آهنگر روستایی فرانسوی (با نقش‌آفرینی اورلاندو بلوم) برای تعیین پادشاه اورشلیم است علیه صلاح الدین ایوبی (با بازی غسان مسعود، بازیگر سوری) که در حال مبارزه برای بازپس گیری شهری در حتین است.


در این از منطقه‌ی اورزازات مراکش در کنار دیگر صحنه‌هایی که در سوِیل اسپانیا به تصویر کشیده شدند، استفاده شد. این فیلم بیش از 211 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت اما در ایالات متحده و با 47 میلیون دلار فروش در گیشه با استقبال خوبی مواجه نشد.

Babel

برد پیت دوباره به مراکش بازمی‌گردد تا در این فیلم آمریکایی-فرانسوی-مکزیکی به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو بازی کند.

این فیلم که در سال 2006 ساخته شد، داستان رویدادهایی همزمان در سه قاره است و در آن زندگی 5 نفر در مراکش و ژاپن و مکزیک با شلیکی اشتباه به کیت بلانشت (همسر برد پیت در فیلم) تغییر می‌کند.


فیلم بابل علاوه بر نامزدی برای 75 جایزه، 28 جایزه از جمله اسکار بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. دهکده‌ی مراکشی تازارین، جایی که برخی از صحنه‌های فیلم درآن فیلمبرداری شد، پس از موفقیت این فیلم، محبوبیت بین المللی یافت.

American Sniper

کدام یک از ما فیلم مرگبارترین تک تیرانداز تاریخ آمریکا را با 255 قربانی که 160 مورد آن توسط پنتاگون ثبت شده، ندیده است؟ در این فیلم که بر اساس زندگی نامه‌ی کریس کایل ساخته شد، بردلی کوپر، در نقش تک‌تیرانداز و سینا میلر در نقش تایا، همسر او، ایفای نقش کردند.


این فیلم نامزد پنج جایزه‌ی اسکار بود که یکی از آن‌ها جایزه‌ی بهترین تدوین صدا بود. این فیلم با کسب 547.1 میلیون دلار توانست بالاترین درآمد سال 2014 را کسب کند. بسیاری از صحنه های این فیلم در شهر رباط مراکش فیلمبرداری شدند.

Mission Impossible – Rogue Nation

در این فیلم به کارگردانی کریستوفر مک کواری، تام کروز و ربکا فرگوسن بازی کرده‌اند.

این فیلم قسمت پنجم از مجموعه‌ی «ماموریت ناممکن» است. فیلمبرداری صحنه‌های آن در وین اتریش آغاز شد اما قسمت‌های دیگر در شهرهای رباط، اگادیر و مراکش (شهر) در کشور مراکش فیلمبرداری شد. ساکنان مراکش از بسته‌شدن بزرگراه این شهر به مدت 14 روز برای فیلمبرداری این فیلم که در هفته‌ی اول اکران آن 152.5 میلیون دلار در گیشه فروش داشت، چندان خوشحال نشدند.



إنضمّ/ي إنضمّ/ي

رصيف22 منظمة غير ربحية. الأموال التي نجمعها من ناس رصيف، والتمويل المؤسسي، يذهبان مباشرةً إلى دعم عملنا الصحافي. نحن لا نحصل على تمويل من الشركات الكبرى، أو تمويل سياسي، ولا ننشر محتوى مدفوعاً.

لدعم صحافتنا المعنية بالشأن العام أولاً، ولتبقى صفحاتنا متاحةً لكل القرّاء، انقر هنا.

Website by WhiteBeard