شاركوا في مهمّتنا،
بل قودوها

اترك/ ي بصمَتك!
تماشای رایگان «تو در بیست‌سالگی می‌میری» و چند فیلم عربی دیگر در پلتفرم «افلامنا»

تماشای رایگان «تو در بیست‌سالگی می‌میری» و چند فیلم عربی دیگر در پلتفرم «افلامنا»

انضمّ/ ي إلى مجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات”.

هدفنا الاستماع إلى الكل، لكن هذه الميزة محجوزة لمجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات"! تفاعل/ي مع مجتمع يشبهك في اهتماماتك وتطلعاتك وفيه أشخاص يشاركونك قيمك.

إلى النقاش!

فارسی

الخميس 12 مايو 202212:19 م

پلتفرم آنلاین افلامنا هر ماه مجموعه‌ای از فیلم‌های داستانی و مستند کوتاه و بلند عربی را به مناسبت‌های مختلف و به رایگان نمایش می‌دهد. سایت افلامنا در طول ماه میلادی جاری (می ۲۰۲۲) نیز به مناسبت پنجمین سالگرد تاسیس «صندوق عربی فرهنگ و هنرها - آفاق» فیلم‌هایی را با حمایت این صندوق و به انتخاب محمد سوید، نویسنده و فیلمساز لبنانی، برای نمایش آنلاین و رایگان با زیرنویس انگلیسی عرضه کرده است.

محمد سوید این فیلم‌ها را از بین ۱۵۴ فیلمی انتخاب کرده است که با حمایت صندوق آفاق از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ ساخته‌ شده‌اند. او تلاش کرده در انتخاب‌هایش تا حد امکان از آثار هنرمندان بزرگ و فیلم‌های مشهوری که در جشنواره‌ها جایزه گرفته‌اند دور شود و ما را به کشف فیلم‌هایی دعوت کند که اگرچه کمتر مورد توجه بوده‌اند، ارزش تماشای دوباره دارند.

این فیلم‌های عربی که سبک‌های زندگی، شخصیت‌ها و مضامین تازه‌‌ای در جهان عرب را نشان می‌دهند، در طول ماه می میلادی در سایت پلتفرم افلامنا که توسط موسسه بیروت دی سی برای حمایت از فیلم‌های مستقل عربی ایجاد شده، به صورت رایگان و آنلاین نمایش داده می‌شوند.

برای تماشای فیلم‌ها لازم است از طریق این لینک در سایت افلامنا ثبت نام کنید. ما اینجا فیلم‌هایی از این مجموعه را که هنوز فرصت تماشای آن‌ها باقی است معرفی می‌کنیم.

فیلم مستند «روشمیا» به کارگردانی سلیم ابو جبل

آمنه و یوسف، زوج سالخورده و پناهجوی فلسطینی، در یک کلبه‌ی تک‌افتاده ساکن هستند. هر دوی آن‌ها دهه هشتاد عمر خود را می‌گذرانند و به دور از هیاهوی زندگی مدرن در دره‌ی روشمیا که نزدیک به شهر حیفا است زندگی می‌کنند.


این زن و شوهر فلسطینی با هم اختلاف دارند و در شرف جدایی هستند. در میانه‌ی این اوضاع، مقامات اسرائیلی یک‌شبه تصمیم می‌گیرند جاده‌ جدیدی در دره روشمیا بسازند که منجر به تخریب کلبه و اخراج آمنه و یوسف از این مکان می‌شود.

این فیلم‌های عربی که سبک‌های زندگی، شخصیت‌ها و مضامین تازه‌‌ای در جهان عرب را نشان می‌دهند، در طول ماه می میلادی در سایت پلتفرم افلامنا به صورت رایگان و آنلاین نمایش داده می‌شوند

شما می‌توانید فیلم مستند «روشمیا» اثر سلیم ابو جبل را که پیش از این در یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده رفته است، از تاریخ ۱۲ تا ۱۸ ماه می میلادی (۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت) اینجا در پلتفرم افلامنا به رایگان و آنلاین تماشا کنید.

فیلم داستانی «الخروج للنهار» به کارگردانی هاله لطفی

داستان فیلم حول‌وحوش خانواده‌ای فقیر در یکی از محلات پرجمعیت قاهره می‌گذرد؛ یک پدر فلج، مادری پرستار و دختر ۳۰ ساله‌ای که در بیان احساسات و خواسته‌هایش مشکل دارد.


فیلم داستانی «الخروج للنهار» (پیش‌روی در روز) اثر هاله لطفی و محصول سال ۲۰۱۲، از تاریخ ۱۲ تا ۱۸ ماه می میلادی (۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت) اینجا در پلتفرم افلامنا رایگان و آنلاین پخش می‌شود.

فیلم انیمیشن «موج ۹۸» به کارگردانی ایلی داغر


عمر، قهرمان فیلم «موج ۹۸»، از زندگی در بیروتِ گرفتار اختلاف‌های فرقه‌ای و فرهنگی ناامید شده است. حس کنجکاوی عمر، که برای حفظ خود و احساس تعلق به وطنش در تلاش است، او را به اعماق شهر می‌کشد. عمر در این جستجو خود را در دنیایی بسیار آشنا و در عین حال دور از واقعیت زندگی خویش می‌یابد.

شما می‌توانید انیمیشن «موج ۹۸» اثر ایلی داغر را که سال ۲۰۱۵ ساخته شده، از تاریخ ۱۲ تا ۱۸ ماه می میلادی (۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت) اینجا در پلتفرم افلامنا به رایگان و آنلاین تماشا کنید.

فیلم مستند داستانی «حبيبي بيستناني عند البحر» به کارگردانی میس دروزه

فیلم «حبيبي بيستناني عند البحر» (عشق بر کناره‌ی دریا مرا انتظار می‌کشد) روایتی است از بازگشت میس دروزه به وطنش فلسطین برای دیداری عاشقانه و خیالی با حسن حورانی، هنرمند فقید فلسطینی، که دنیای او را روشن کرده است.


واقعیت و خیال در این فیلم به هم می‌آمیزند و پرسش‌هایی را پیش می‌کشند: چگونه می‌توانیم به مکانی برگردیم که فقط در خیال ما وجود دارد؟ چطور می‌توانید به زندگی بچسبید، وقتی با این همه مرگ احاطه شده‌اید؟ چگونه ممکن است صاحب نسخه خودتان از حقیقت باشید، در حالی که تاریخ آن را از شما ربوده است؟

مستند داستانی «حبيبي بيستناني عند البحر» (عشق بر کناره‌ی دریا مرا انتظار می‌کشد) اثر میس دروزه محصول سال ۲۰۱۳ است و از تاریخ ۱۹ تا ۲۵ ماه می میلادی (۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد) اینجا در پلتفرم افلامنا رایگان و آنلاین پخش می‌شود.

فیلم داستانی «ستموت في العشرين» به کارگردانی امجد ابو العلاء

فیلم «ستموت في العشرين» (تو در بیست‌سالگی می‌میری) داستان نوجوانی به نام «مزمل» را روایت می‌کند که در یکی از روستاهای سودان زندگی می‌کند و از یک پیشگو می‌شنود که در بیست‌سالگی خواهد مرد.

اگرچه فیلم «تو در بیست‌سالگی می‌میری» با انتقادات بسیاری در داخل سودان مواجه شد، اما اولین فیلم سودانی است که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار شده است

مزمل تسلیم سرنوشت می‌شود و در سایه‌ای از اضطراب و مرگ به زندگی ادامه می‌دهد. او زیر بار سنگین یک پیشگویی مذهبی و زندگی بدون پدر در کنار مادری ترسو، امیالش را سرکوب می‌کند تا اینکه به ۱۹سالگی می‌رسد و با خودش روبه‌رو می‌شود.


اگرچه فیلم «تو در بیست‌سالگی می‌میری» با انتقادات بسیاری در داخل سودان مواجه شد، اما اولین فیلم سودانی است که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار شده است. مضمون این فیلم شبیه به مضمون بسیاری از فیلم‌هایی است که سال‌های گذشته در سودان ساخته شده‌اند؛ برخورد مداوم اراده فرد با اراده‌ی یک مرجع دینی و سیاسی.

شما می‌توانید فیلم «ستموت في العشرين» اثر امجد ابو العلاء را که سال ۲۰۱۹ ساخته شده، از تاریخ ۱۹ تا ۲۵ ماه می میلادی (۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد) اینجا در پلتفرم افلامنا به رایگان و آنلاین تماشا کنید.

فیلم مستند «يا من عاش» به کارگردانی هند بوجمعه

ماجراهای فیلم «یا من عاش» (ای کسی که زندگی می‌کنی) هم‌زمان با انقلاب تونس اتفاق می‌افتند. این فیلم زندگی زنی به نام عایده را دنبال می‌کند که قصد ندارد به گذشته نگاه کند و می‌خواهد تمام زندگی‌اش را از نو بسازد.


او بدون توجه به تحولات تاریخی جاری در کشورش به دنبال نقل مکان از یک محله فقیرنشین به محله‌ای دیگر است و وقتش را صرف پیدا کردن سرپناهی برای خود و فرزندانش می‌کند.

مستند «یا من عاش» یا «It Was Better Tomorrow» (فردا بهتر بود) اثر هند بوجمعه، کارگردان تونسی-بلژیکی، محصول سال ۲۰۱۲ است. این فیلم از تاریخ ۱۹ تا ۲۵ ماه می میلادی (۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد) اینجا در پلتفرم افلامنا رایگان و آنلاین پخش می‌شود.

فیلم مستند داستانی «تدمر» به کارگردانی مونيكا بورگمان و لقمان سليم

هشت مرد لبنانی سکوت طولانی خود درباره سال‌های سخت زندان در سوریه را می‌شکنند. از آنجایی که توصیف تمام شکنجه‌ها، تحقیرها و ترس‌هایی که این مردان تجربه کرده‌اند در کلمات نمی‌گنجد، آن‌ها خاطراتشان را در این فیلم مستند داستانی بازسازی می‌کنند تا بلکه از شر کابوس آن سال‌ها رها شوند.


شما می‌توانید فیلم مستند داستانی «تدمر» اثر مونيكا بورگمان و لقمان سليم را که سال ۲۰۱۶ ساخته شده، از تاریخ ۲۹ ماه می میلادی تا یکم ماه ژوئن میلادی (۵ تا ۱۱ خرداد) اینجا در پلتفرم افلامنا به رایگان و آنلاین تماشا کنید.

فیلم مستند «أطلال» به کارگردانی جمال كركار

«أولاد علال» روستایی جنگ‌زده در الجزایر است. این منطقه در دهه ۱۹۹۰ میلادی و طی جنگ داخلی الجزایر تبدیل به منظومه‌ای فلکی از موجودات، صداها، بدن‌ها و ساختمان‌ها شده است که با زخم‌های باقی‌مانده از یک جنگ آرام و بدون جبهه بر مدار زمان می‌چرخند.


جمال کرار، فیلمساز الجزایری، در فیلم مستند «أطلال» (ویرانه‌ها) حافظه را به میان ویرانه‌ها می‌برد تا تصاویر و صداهایی را که درو کند که هم از لحاظ روانی و هم از منظر جغرافیایی نقشه‌ای شاعرانه از مکان ترسیم می‌کنند.

مستند «أطلال»، محصول سال ۲۰۱۷ است. این فیلم ۲۹ ماه می میلادی تا یکم ماه ژوئن میلادی (۵ تا ۱۱ خرداد) اینجا در پلتفرم افلامنا رایگان و آنلاین پخش می‌شود.

فیلم کوتاه «وتزوّج روميو جولييت» به کارگردانی هند بوجمعه

اگر رومئو با ژولیت ازدواج می‌کرد چه می‌شد؟ هند بوجمعه در فیلم کوتاه «وتزوّج روميو جولييت» (و رومئو با ژولیت ازدواج می‌کند) تخیل خود از این ازدواج را به تصویر می‌کشد.

شما می‌توانید فیلم کوتاه «وتزوّج روميو جولييت» را که سال ۲۰۱۳ ساخته شده، از تاریخ ۲۹ ماه می میلادی تا یکم ماه ژوئن میلادی (۵ تا ۱۱ خرداد) اینجا در پلتفرم افلامنا به رایگان و آنلاین تماشا کنید. 


إنضمّ/ي إنضمّ/ي

رصيف22 منظمة غير ربحية. الأموال التي نجمعها من ناس رصيف، والتمويل المؤسسي، يذهبان مباشرةً إلى دعم عملنا الصحافي. نحن لا نحصل على تمويل من الشركات الكبرى، أو تمويل سياسي، ولا ننشر محتوى مدفوعاً.

لدعم صحافتنا المعنية بالشأن العام أولاً، ولتبقى صفحاتنا متاحةً لكل القرّاء، انقر هنا.

Website by WhiteBeard