شاركوا في مهمّتنا،
بل قودوها

اترك/ ي بصمَتك!
هشت طرز تهیه متفاوت فلافل

هشت طرز تهیه متفاوت فلافل

انضمّ/ ي إلى مجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات”.

هدفنا الاستماع إلى الكل، لكن هذه الميزة محجوزة لمجتمع "قرّائنا/ قارئاتنا الدائمين/ ات"! تفاعل/ي مع مجتمع يشبهك في اهتماماتك وتطلعاتك وفيه أشخاص يشاركونك قيمك.

إلى النقاش!

فارسی

الجمعة 4 مارس 202205:23 م

فلافل همیشه غذای محبوب فقرا بوده، چون از نظر ارزش غذایی کامل محسوب می‌شود و تا کمی پیش از این می‌توانستید یک ساندویچ فلافل بزرگ را، که به «بمب» معروف است، با کمتر از یک دلار بخرید.

اما حالا چرخ روزگار مثل قبل نمی‌چرخد. اندازه ساندویچ فلافل کم شده و قیمتش افزایش یافته است. با این وجود، هنوز یکی از غذاهای مهم سنت آشپزی عربی است و محبوب مردم.

تاریخچه فلافل

بر سر زادگاه فلافل بین چندین کشور منطقه مانند سوریه، ترکیه، عراق، فلسطین، اردن، لبنان و مصر اختلاف نظر وجود دارد.

لبنانی‌ها به این می‌بالند که بشقاب فلافل اختراع خودشان بوده، اما فلسطینی‌ها آن را بخشی از فرهنگ‌شان می‌دانند که بعد از اشغال سرزمین‌شان در سال ۱۹۴۸ با خود به لبنان آورده‌اند. اسرائیلی‌ها هم طبق معمول مدعی هستند و فلافل را ازآنِ خود می‌دانند.

 شیوه‌ی پذیرایی با فلافل تقریبا در همه جا شبیه به هم است: قرص‌های فلافل در کنار جعفری، نعنا، گوجه فرنگی، تربچه و البته ترشی شلغم

اما داستانی که بیشتری‌ها بر سر آن اتفاق نظر دارند حاکی از آن است که قبطی های مصر این غذا را، به پیروی از آداب مسیحیان، به‌عنوان جایگزینی برای گوشت در ایام‌ روزه‌داری اختراع کرده‌اند.

فلافل در جهان عرب

مصری‌ها به فلافل «طعمية» می‌گویند، اما مردم جنوب جهان عرب آن را «باقية» می‌نامند. طرز تهیه فلافل از کشوری به کشور دیگر فرق می‌کند؛ به‌عنوان مثال سوری‌ها و اردنی‌ها برای پخت فلافل فقط از نخود استفاده می‌کنند، اما لبنانی‌ها برای تهیه فلافل لبنانی‌ اصل باقلا را هم با نخود می‌کوبند. با این وجود، شیوه‌ی پذیرایی با فلافل تقریبا در همه جا شبیه به هم است: قرص‌های فلافل در کنار جعفری، نعنا، گوجه فرنگی، تربچه و البته ترشی شلغم.

چیزی بیشتر از طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

احتمالا بیشتر شما طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود را می‌دانید. از همین رو، ما اینجا هشت طرز تهیه خلاقانه فلافل را از سراسر جهان گردآورده‌ایم.

فقط یادآوری می‌کنیم که مواد لازم برای تهیه فلافل ساده عبارتند از باقلای کوبیده، نخود کوبیده، پیاز، سیر، گشنیز خشک، جوش شیرین، نمک و کنجد.

۱- فلافل مرغ ترد

مواد لازم: مایه فلافل، فیله مرغ نصف‌شده، ماست، خیار، سیر، نمک، ادویه.

طرز تهیه: روی فیله‌های مرغ نمک و فلفل بپاشید، سپس آن‌ها را با مایه فلافل بپوشانید. حالا هر طرف از مرغ‌ها را ۳ دقیقه سرخ کنید و برای ۶ تا ۸ دقیقه در فری که از قبل گرم شده قرار دهید. فلافل مرغ ترد را با سالاد ماست و خیار و سیر نوش جان کنید.

۲- فلافل برگر

مواد لازم: مواد فلافل، جعفری، پودر چیلی، آرد گندم، پیاز و سالاد سبز برای سرو، نان پیتا.

طرز تهیه: درست مثل طرز تهیه فلافل ساده، همه مواد در مخلوط‌کن چرخ می‌شوند تا خمیر نرمی به دست آید. تفاوت در اندازه‌ی قرص‌های فلافل است. اینجا شما یک قرص فلافل را به‌ اندازه یک قرص همبرگر درست می‌کنید. برگرهای فلافل را کمی با روغن سرخ می‌کنیم تا طلایی شوند. سپس آن‌ها را داخل نان همبرگر یا نان پیتا، که از قبل با سس گوجه‌فرنگی و پیاز و سالاد سبز پر کرده‌ایم، می‌گذاریم. این ساندویچ برای هر کسی که یک لقمه بزرگ فلافل را با کمترین کالری بخواهد ایده‌آل است.

۳- سالاد فلافل

مواد لازم: فلافل، خیار، یک دسته جعفری، یک دسته گشنیز، بلغور، گوجه فرنگی، طراطور (سس ارده).

طرز تهیه: جعفری و گشنیز خردشده را با گوجه‌فرنگی نگینی، خیار خردشده، قرص‌های فلافل و بلغور آب‌پزشده مخلوط کنید. حالا روی این مخلوط مقدار زیادی طراطور یا همان سس ارده بریزید. برای درست کردن طراطور کافی است مقداری ارده را با آب، لیموترش، سیر له‌شده و نمک مخلوط کنید تا به یک مایه‌ی یک‌دست برسید.

۴- فلافل با سس انبه و آناناس

مواد لازم: مواد لازم فلافل بدون جوش شیرین، مغز تخمه آفتابگردان، تخم کتان، جعفری، روغن نباتی، آبلیمو، سرکه برنج، جوانه یونجه (برای سرو).

مواد لازم برای سس: آناناس حبه‌ای خردشده، انبه خردشده، سیب‌زمینی مکزیکی رنده‌شده، پیاز خردشده، برگ گشنیز تازه، آبلیمو، خامه ترش برای تزئین.

طرز تهیه: مواد فلافل را با مغز تخمه آفتابگردان، تخم کتان، جعفری، روغن‌نباتی و آبلیمو را مخلوط کنید. خمیر به‌دست‌آمده را به شکل و اندازه‌ی توپ گلف در بیاورید و سپس در فر با حرارت ملایم کباب کنید تا خوب بپزد. حالا کف ظرف را با جوانه یونجه بپوشانید و فلافل‌های کبابی را وسط آن بچینید. تا فلافل‌ها خنک نشده‌اند و از دهن نیفتاده‌اند، سس آناناس و انبه را روی آن‌ها بریزید. در آخر کمی خامه ترش روی فلافل‌ها ریخته و غذا را سرو کنید.

۵- اسپاگتی با فلافل و سس گوجه‌فرنگی

مواد لازم: قرص فلافل، گوجه‌فرنگی خردشده، پیاز قرمز خردشده، سیر خردشده، پودر چیلی، روغن نباتی، اسپاگتی، پنیر پارمزان.

طرز تهیه: پیاز را با کمی روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا کاملا طلایی شود. سپس سیر را اضافه کنید و چند ثانیه صبر کنید تا حبه‌های گوجه‌فرنگی را اضافه کنید.

لبنانی‌ها به این می‌بالند که بشقاب فلافل اختراع خودشان بوده، اما فلسطینی‌ها آن را بخشی از فرهنگ‌شان می‌دانند

حالا اجازه دهید این سس روی اجاق بپزد. سپس قرص‌های سرخ‌شده فلافل را با پودر چیلی داخل سس بریزید و دو دقیقه مخلوط کنید. اسپاگتی را سریع بجوشانید، قرص‌های فلافل را با سس گوجه‌فرنگی به اسپاگتی اضافه کنید. از پاشیدن مقداری پنیر پارمزان روی این غذا دریغ نکنید.

۶- فلافل با اسفناج و پنیر فتا

مواد لازم: ۴۰۰ گرم نخود، یک دسته اسفناج، ۱۰۰ گرم پنیر فتا، زیره، ۱۰۰ گرم آرد، سس ماست تزاتزیکی یونانی.

طرز تهیه: برگ‌های اسفناج را بجوشانید و بعد از خنک‌شدن خوب فشار دهید تا آب داخل آن‌ها دانه‌های فلافل را خیلی نرم نکند. اسفناج‌ها را با نخود پخته‌شده، پنیر فتا، زیره و آرد در همزن برقی بریزید و از خمیر به‌دست‌آمده قرص فلافل درست کنید. فلافل‌ها را دو تا سه دقیقه از هر طرف سرخ کنید. فراموش نکنید که این غذا را با سس تزاتزیکی یونانی سرو کنید.

۷- فلافل آسیایی با توفو و ادامامه (سويای سبز)

مواد لازم: مکعب‌های توفو، ۲ فنجان گرانول ادامامه، یک فنجان پیاز خردشده، برگ جعفری و گشنیز خردشده، سیر، یک قاشق غذاخوری سس سویا، پودر گشنیز و پودر زیره، یک‌چهارم فنجان آرد گندم، روغن نباتی، ۲ قاشق غذاخوری سرکه برنج، یک قاشق غذاخوری عسل، مارچوبه، شاهی، ترشی تره‌فرنگی، طراطور (سس ارده).

طرز تهیه: سیر، پودر گشنیز و زیره را در مخلوط‌کن بریزید و هم بزنید تا جایی که سیر خیلی ریز و ساییده شود. توفو، ادامامه، پیاز خردشده، جعفری، گشنیز، سویا، آرد و سپس نمک و فلفل را اضافه کرده و به هم‌زدن ادامه می‌دهیم تا خمیر نرمی به دست آید. سپس آن‌ها را به شکل قرص درآورده و مانند فلافل سرخ می‌کنیم. سرکه برنج، عسل، روغن زیتون، نمک و فلفل را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید، مارچوبه خرد‌شده و شاهی را اضافه کنید. روی قرص‌های فلافل طراطور (سس ارده) بریزید و آن‌ها را با سالاد شاهی، ترشی و کنجد تزئین کنید. فلافل در چین به این شیوه درست می‌شود.

۸- فلافل شکلاتی

مواد لازم: مواد لازم فلافل بدون باقلا و جوش شیرین، دو قاشق خرده‌شکلات، تخم اردک، جعفری، زردچوبه، پودر چیلی، نمک.

طرز تهیه: همه مواد را در همزن برقی بریزید و هم بزنید تا خمیر شود. خمیر را به شکل قرص‌های فلافل قالب بزنید و در کمی روغن به مدت ۳ دقیقه از هر طرف سرخ کنید. سپس در فر با حرارت متوسط ​​به مدت ۱۵ دقیقه تفت دهید. احتمالا طعم شکلات چندان زیر زبان‌تان نیاید، اما تاثیر خودش را بر روی مزه کلی این غذا می‌گذارد. می‌توانید فلافل شکلاتی را با سرکه بالزامیک یا سس شکلات میل کنید.


رصيف22 منظمة غير ربحية. الأموال التي نجمعها من ناس رصيف، والتمويل المؤسسي، يذهبان مباشرةً إلى دعم عملنا الصحافي. نحن لا نحصل على تمويل من الشركات الكبرى، أو تمويل سياسي، ولا ننشر محتوى مدفوعاً.

لدعم صحافتنا المعنية بالشأن العام أولاً، ولتبقى صفحاتنا متاحةً لكل القرّاء، انقر هنا.

WhatsApp Channel WhatsApp Channel
Website by WhiteBeard